یکی از آیاتی که آن حضرت را معرفی کرده است آیه نور است؛ نور خداوند در این آیه از تنزل هدایت الهی در عوالم صحبت و فرموده است: اللَّهُ نُورُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ مَثَلُ نُورِهِ كَمِشْكَاةٍ فِيهَا مِصْبَاحٌ الْمِصْبَاحُ فِي زُجَاجَةٍ الزُّجَاجَةُ كَأَنَّهَا كَوْكَبٌ دُرِّيٌّ يُوقَدُ مِنْ شَجَرَةٍ مُبَارَكَةٍ زَيْتُونَةٍ لَا شَرْقِيَّةٍ وَلَا غَرْبِيَّةٍ يَكَادُ زَيْتُهَا يُضِيءُ وَلَوْ لَمْ تَمْسَسْهُ نَارٌ نُورٌ عَلَى نُورٍ يَهْدِي اللَّهُ لِنُورِهِ مَنْ يَشَاءُ وَيَضْرِبُ اللَّهُ الْأَمْثَالَ لِلنَّاسِ وَاللَّهُ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ؛ از حضرت امام رضا(ع) نقل شده است که هدی من فی السموات و من فی الارض؛ هدایت همه کائنات و همه عوالم سمائی و ارضی با نور الهی واقع میشود ولی این نور اگر از ساحت ربوبی تنزل و به عوالم میرسد در قالب مثلی محقق میشود؛ مثل نوره کمشکاه؛ این مثل نور مانند چراغدانی است که در آن هم چراغی است و این چراغ در حبابی بلورین است؛ یوقد من شجره مبارکه؛ این چراغ از روغن یک درخت زیتونی که نه شرقی است و نه غربی که توضیح دادهاند در موقفی از باغ قرار دارد که همیشه در محل پرتو نور خورشید است؛ یکاد زیتها؛ آنقدر روغن این چراغ برافروخته است که قبل از مواجهه با آتش مشتعل میشود. اینها بیان تمثیلی قرآن است و در ادامه فرمود جریان نور هدایت الهی طوری است که نوری بر فراز نور دیگری قرار داده شده است و خداوند کسانی را هدایت میکند که به حقیقت این چراغ هدایت راه پیدا کنند.
و مثلها را هم خداوند برای عموم مردم بیان کرده است و این حقیقت نور نصیب کسانی خواهد شد که یهدی الله لنوره من یشاء؛ بعد میفرماید این نور الهی که از عالم ربوبی تنزل پیدا کرده است در خانههایی تجلی پیدا میکند که یذکر الله؛ خداوند اجازه داده است تا ذکر الهی در آنها رفعت داده شود و اینطور نیست که انسان در هر فضایی بتواند رشد کند و اجازه رشد و رفع موانع و حجب رسیدن به عالم ذکر در این بیوت است لذا کسانی که در این خانهها اقامت دارند رجال لا تلهیهم تجاره؛ هستند؛ کسانی که هیچ بیع و تجارت و اشتغالات دنیوی مانع ذکر آنان نیست و آنها را از ذکر خدا غافل نمیکند.
خداوند جریان نور هدایت الهی را در این آیه در سه مرحله بیان فرموده است: یک مرحله، الله نور السموات و الارض؛ همه هدایتها به نور الهی برمیگردد و وقتی این نور بخواهد به عوالم برسد در مثل محقق میشود که براساس روایات، مثل نور، وجود مقدس نبی اکرم(ص) است که تمام هدایت الهی در وجود ایشان در عالم بالا ممثل شده است. کمشکاه فیها مصباح، این مثل هم مانند چراغدانی است که در داخل آن چراغدان دیگری است که مانند ستاره درخشان است و ... .پس ابتدا نوری است که در وجود نبی اکرم متمثل شده و کائنات را روشن میکند و این نورها بر فراز هم ظاهر میشوند تا در نهایت در خانههایی بر ما نازل میشوند و در دسترس ما قرار میگیرند.
علامه شهید آیت الله ملا علی لطفیان سرگزی نماینده دفتر آیت الله میلانی و مدیرجلسه قرآن محبان عترت بود...
ما را در سایت علامه شهید آیت الله ملا علی لطفیان سرگزی نماینده دفتر آیت الله میلانی و مدیرجلسه قرآن محبان عترت بود دنبال می کنید
برچسب : نویسنده : lotfian4 بازدید : 24 تاريخ : شنبه 25 آذر 1402 ساعت: 15:30