خاطرات شهید محراب آیتالله دستغیب(ره) در نشست هماندیشی ائمه جمعه و جماعات اهلسنت - خاطرات مهدی صفییاری، معاون فرهنگی و امور اجتماعی دبیرخانه شورای برنامهریزی مدارس علوم دینی اهلسنت- حجتالاسلام میرجلیلی، مدیر پژوهش دبیرخانه شورای برنامهریزی مدارس علوم دینی اهل سنت- فصلنامه حبلالمتین -
ایدهای برای افزایش محبت همسران
زیرآسمان کبود خدمتی بالاتر از خدمت در سیستان و بلوچستان نیست
این رزمندگان همچون یاران حمزه سیدالشهدا که در غزوه بدر یاری رسان پیامبر اسلام(ص) با جان و مال خود بودند، در قائله غرب حماسهآفرینی کردند و با تمام وجود به دفاع از دین اسلام پرداختند.
اولین شهدای فارس پس از وقوع انقلاب اسلامی، شهیدان نادعلی ثمن و مهدی بذرکار بودند که در مهاباد به شهادت رسیدند که خود گواه بر نقش ارزشمند رزمندگان فارس، کهکیلویه وبویراحمد و بوشهر در جبهه غرب و شمال غرب است.
خاطرات سیدمرتضی آلعلی، مسئول سازمان حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس بسیج و سپاه فجر فارس،
شبکه بانوان تقریبی و حوزوی تشکیل شود
«زن، تکلیف اجتماعی، تمدن نوین اسلامی»،
مفتخریم همه ما سر سفره نبی مکرم اسلام(ص) نشستهایم و از اعضای خانواده پیامبر(ص) هستیم و افتخار این را داریم که امت نبی مکرم اسلام(ص) لقب گرفتهایم.
قطعاً در جمع اعضای یک خانواده سلایق مختلف نیز وجود دارد، اما قطعاً محبوبترین اعضای یک خانواده آنهایی هستند که برای تقویت دوستی و محبتورزی در خانواده تلاش میکنند. این اختلافات جزیی در مقابل اشتراکات گسترده میان امت اسلامی است اما در عین این کمترین اختلاف سلیقهها، قطعاً نگاه محبت نبی مکرم اسلام(ص) به افرادی بیشتر است که برای آشتی و وحدت تلاش میکنند.
ضرورت رسیدن به مقام محمود برای تحقق تمدن مهدوی
چهار پایه برای تمدن اسلامی از قرآن بدون در نظر گرفتن جنسیت استخراج شده است؛ تقوا، علم، جهاد و سبقت.
آیه ۹۷، سوره نحل «مَنْ عَمِلَ صَالِحًا مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثَىٰ وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْيِيَنَّهُ حَيَاةً طَيِّبَةً ۖ وَلَنَجْزِيَنَّهُمْ أَجْرَهُمْ بِأَحْسَنِ مَا كَانُوا يَعْمَلُونَ»،
: نتیجه این آیه «حیات طیبه» است و یکی از مهمترین مأموریتهایی که برعهده ما نهاده شده است در این آیه به تصویر کشده است (آن هم فارغ از مسئله جنسیت و سن و سال)، این مأموریت نیازمند دو مقدمه یکی ایمان و دیگری عمل صالح است.
: قاعدتا عمل صالح، عقل عملی (همان انگیزه) است و ایمان، عقل نظری (همان اندیشه) است که خداوند جنسیت را برای آن کنار گذاشته است. اگر عمل صالحی که از روح ایمان سرچشمه میگیرد از انسان سرزند، قطعاً زایشی در زندگی انسان رخ میدهد که خدا از آن با عنوان حیات طیبه نام میبرد. مقدمات حیات طیبه؛ تسلیم خدا، تطهیر وجود و آمادگی وجود برای پذیرش انوار الهی است و رسیدن به همان مرحله بصیرت و مقام محمودی است که به پیامبر(ص) وعده داده شده است.
چهار پایه برای تمدن اسلامی از قرآن بدون در نظر گرفتن جنسیت استخراج شده است؛ چنانکه در آیه ۱۳ سوره حجرات آمده است «يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَىٰ وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا ۚ إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ...» خداوند در آیه به مسئله فراتر از جنسیت اشاره دارد. بنابر آنچه گفته شده، یکی از محورهای هدایت جامعه، تقوا است. تقوا بُعد فردی و اجتماعی در کنار سایر ابعاد سیاسی و اقتصادی و ... دارد. سهم انسان از خلقت مذکر و مؤنث هیچ تفاوتی ندارد. نسبت انسان؛ مرد و زن در این آیه برابر است. اینجا یک معیار برای برگزیدگی انسان ارائه میشود که آن تقوا است پس رکن اولی که میتوان برای تمدنسازی متصور شویم، تقواست. تقوا، جنسیت پذیر نیست.
: مسئله دوم، علم است. خداوند در آیه ۹، سوره زمر آورده است؛ «هَلْ يَسْتَوِي الَّذِينَ يَعْلَمُونَ وَالَّذِينَ لَا يَعْلَمُونَ».اینجا نیز صحبت از جنسیت نیست و رفعت هنگامی رخ میدهد که انسان در مسیر دانش افزایی قرار گیرد. هیچ جنسیتی در درجات علمی، تأثیرگذار نیست. رکن سوم، مسئله جهاد است «فَضَلَ اللهُ المُجاهِدینَ عَلَی القاعِدینَ اَجرًا عَظیمًا». «قاعدین» به معنای نشستگان و مراد افرادیست که هیچ حرکتی ندارند. بنابراین در مسئله جهاد، صرفاً مراد تفنگ به دست گرفتن نیست بلکه جهاد علمی، نظامی، سیاسی و حتی پاسداشت حریم خانواده توسط بانوان نیز مد نظر است.
: رکن چهارم، سبقت است. رکن و حرکتی که در زندگی، برخورد تمدنها، سازش تمدنها و جنگ تمدنها مطرح است. انقلاب اسلامی در این رکن چهارم بسیار میتواند موفق باشد. پیشنهاد میکنم کتاب «آینده اسلام و غرب» را بخوانید، نویسنده در این کتاب معتقد است «اسلام دوگونه است، اسلام خوب و اسلام بد. اسلام خوب؛ آنست که موجب رشد بُعد فردی میشود، این همان اسلامی است که در کُنج خانه است، اما اسلام بد، رقیب جدی ما است و بسیاری از شهروندان ما را به سمت خود جذب میکند». این الگوهای بدلی است که از سوی غرب از اسلام ارائه میشود تا از این طریق مقابل شکلگیری تمدن را بگیرند و این همان تمدن رام شده است «بیان نگاههای خشک از اسلام و نسخههای نادرست از اسلام» تا به اذعان خود تمدن را مهار کنند، حال آنکه «وَالسَّابِقُونَ السَّابِقُونَ/ أُولَئِكَ الْمُقَرَّبُونَ».
علامه شهید آیت الله ملا علی لطفیان سرگزی نماینده دفتر آیت الله میلانی و مدیرجلسه قرآن محبان عترت بود...
ما را در سایت علامه شهید آیت الله ملا علی لطفیان سرگزی نماینده دفتر آیت الله میلانی و مدیرجلسه قرآن محبان عترت بود دنبال می کنید
برچسب : نویسنده : lotfian4 بازدید : 52 تاريخ : دوشنبه 16 مرداد 1402 ساعت: 13:16