خاطرات مرحوم آیتالله محمد شجاعی -
حضور قاریان قرآن و مفسران در لشکر امام حسین(ع)-...ایران خاستگاه بیداری اسلامی و تحول جهانی- اثر مرحوم لطفیان سرگزی
مرحوم لطفیان سرگزی اولین رئیس مرکز قرآن و عترت دفتر امور فرهنگی و دینی وزارت کشور -
تدریس تفسیر حکیمانه علامه لطفعلی لطفیان سرگزی در جمع عزاداران دسته سادات چهل اختران قم - این دسته دارای قدمت ۴۰۰ ساله در استان قم است.
تدریس تفسیر حکیمانه علامه لطفعلی لطفیان سرگزی در جمع عزاداران هئیت دلسوختگان روستای سلطانیه ملایر -
حسینیه حبیب بن مظاهر خرمآباد- مسجد کمیل بوستان رازی تهران - دسته طویریج، طولانیترین و طوفانیترین دسته حسینی، به شمار میآید. این دسته هر سال همزمان با عاشورای حسینی در عراق، بعد از نماز ظهر و عصر از منطقهای واقع در دو کیلومتری شرق کربلای معلی و از سمت شهر طویریج به سمت آستان مقدس امام حسین(ع) به حرکت درمیآید.
هر انسانی صرف نظر از نوع دین و آیین خود، معتقد به ارزشهایی است و وقتی مبارزه و نابودی این ارزشها را مشاهده میکند زیر بار زندگی ذلت بار نمیرود از اینرو شعائر امام حسین (ع) افکار عمومی دنیا را بعد از ۱۴ قرن تحت تاثیر قرار داده است.
بیشترین جمعیت یاران آن حضرت از مردم کوفه بودند،
: انتخاب این شهر برای مرکز قیام غیر از بحث ارسال نامههای کوفیان، کاری پسندیده و منطقی بوده است ولی عبیدالله بن زیاد به سرعت تلاش کرد و با فریبی که داد اجازه نداد تا قیام امام به سرانجام برسد.
بهرهمندی از فضائل دهه نخست محرم را در گرو استفاده از شور و شعور این ایام برای رسیدن به امام حسین(ع) توصیف نمود
: همانطور که درک شب قدر، درک حقیقت قرآن و راه یابی به رزق الهی است، درک دهه محرم نیز رزق همراهی با امام زمان(عج) است.
قیام امام حسین (ع) برای پیروان ادیان ابراهیمی به دلیل دعوت امام حسین (ع) به خدا به عنوان محوریترین اصل ادیان الهی الگو است و در مباحثی همچون حریت، آزادی و اصول اخلاقی برای کل بشریت و انسانیت میتواند الگو باشد؛ لذا امام حسین (ع) را باید از این ابعاد به جهانیان معرفی کرد.
وقتی امام حسین(ع) در مدینه به بیعت با یزید دعوت شد آن را نپذیرفت و در مدینه امکان هیچ گونه فعالیتی وجود نداشت و ایشان به مرگ تهدید شدند لذا مدینه را به قصد مکه ترک کردند. بعد از یک ماه خبر عزیمت امام به مکه به گوش کوفیان رسید و آنها با نوشتن نامههایی از امام دعوت کردند که به آنجا برود و رهبری جامعه اسلامی را برعهده بگیرد و امام حسین(ع) هم سفیر خود مسلم را به این شهر فرستادند تا موقعیت را بررسی کنند و طبیعتاً جمعی به آن حضرت پیوستند و تا کربلا هم در کنار ایشان ماندند.
برخی از یاران امام حسین(ع) جزء صحابی پیامبر(ص) بودند،
: یکی از اینها ابوالحیاج یا عبدالله بن ابی سفیان از شهدای کربلاست؛ او از یاران رسول خدا(ص) بود؛ دیگری انس بن حارث کاهلی است و شرح حال مختصری از ایشان در منابع وجود دارد و حدیثی از وی از پیامبر(ص) نقل است که از پیامبر(ص) شنیدم این فرزند من یعنی امام حسین(ع) در سرزمین عراق کشته میشود و هر کسی مشاهده کرد او را یاری کند. عبدالله بن یقطر یا بقطر که نامه حضرت را به کوفیان رساند باز جزء صحابه پیامبر(ص) نقل شده است و طبق نقل بلاذری در منزل بنی مقاتل به آن حضرت پیوست.
بخشی از آنان هم جزء یاران امیرالمؤمنین(ع) هستند،
: مثلاً حبیب بن مظاهر که او را جزء شرطةالخمیس معرفی کردهاند از یاران امام علی(ع) است و جمعی هم افرادی با عقاید مختلف بودند ولی به حضرت پیوستند از جمله زهیربن بجلی که نشان میداد طرفدار عثمان بود ولی در مذاکره حضرت با او به ایشان پیوست.
حضور قاریان قرآن در لشکر امام حسین(ع)
حربن یزید ریاحی و سعدبن حارث و برادرش هم جزء کسانی بودند که به امام(ع) پیوستند، گفت: گفته شده است این دو برادر جزء خوارج بودند ولی وقتی صدای هل من ناصر امام حسین(ع) را شنیدند، به ایشان پیوستند و شهید شدند. کسانی مانند بریر هم قاری قرآن بودند بنابراین از جهت شخصیتی هم شخصیتهای برجسته با عقاید گوناگون و متفاوت در جمع یاران امام(ع) بودند.
اشاره به محدوده جغرافیایی یاران امام حسین(ع) با بیان اینکه از مدینه و مکه ۱۸ تن و طبق برخی نقلها بیشتر از بنیهاشم در رکاب امام(ع) حاضر شدند،
: عبدالرحمان بن عبد ربه انصاری از جمله این افراد است که از مدینه بود و در مکه به امام پیوست و جناده بن عمرو و فرزند او هم باز جزء کسانی است که از مدینه در رکاب امام بود. حسان هم نفر دیگری است که از مدینه در لشکر امام حسین(ع) حاضر بود. بنابراین مردم مدینه آگاهی چندانی از اوضاع سیاسی آن زمان نداشتند لذا حضرت نمیتوانست از آنجا اقدامی بکند زیرا حامی نداشت به همین دلیل به سمت مکه حرکت کرد و در مکه هم برخی صحابه و فرزندان آنها مانند عبدبن الله عباس و عبدالله بن عمر به حضرت توصیه کردند که شما بهتر است به یمن بروید.
: در جمع اصحاب حضرت، یمنیهای ساکن مدینه بودند ولی اینکه کسی از یمن آمده باشد نداریم جز یک نفر بنابراین در یمن هم زمینه حرکتی برای امام(ع) فراهم نبود مگر اینکه توجیه کنیم توصیه عبدالله بن زبیر و عبدالله بن عمر به آن حضرت برای حفظ جان بوده است و این هم با هدف امام حسین(ع) سازگار نیست زیرا امام صرفاً دنبال حفظ جان نبودند، به همین دلیل به سمت کوفه حرکت کردند.
بیشترین حضور از کوفیان در لشکر امام (ع)
: نقل شده است که از بصره هم حدود ۱۰ نفر به امام(ع) پیوستند که تعداد اندکی است ولی در کوفه جمعیتی حدود ۶۰ نفر با امام حسین(ع) بودند و جمع زیادی هم نامه برای امام(ع) نوشتند و البته برخی از کوفیان با اینکه نامه برای امام آوردند در رکابشان نماندند و برگشتند.
: در مسیر راه تا کربلا هم بیش از ۲۰ نفر از کوفه به امام حسین(ع) پیوستند و در ایامی که در کربلا حضور داشتند هم باز تعداد دیگری از مردم کوفه به ایشان ملحق شدند. طبق آمار، ۱۶ نفر در مسیر راه، ۲۸ نفر از ورود به کربلا تا عاشورا و در شب و روز عاشورا هم ۱۵ نفر به لشکر امام ملحق شدند و در مجموع ۶۵ تن از یاران امام(ع)، از کوفه بودند لذا امکان موفقیت حضرت در کوفه بیشتر بود.
: افزون بر این اگر ما در نظر بگیریم که مردم کوفه امام(ع) را دعوت کردند و اگر امام این دعوت را نپذیرفته بود، از نظر شرعی جای اشکال وجود داشت. البته قبلاً هم مردم کوفه بعد از شهادت امام مجتبی(ع)، از امام حسین(ع) خواسته بودند که به آنجا بروند ولی نپذیرفتند.
بی وفایی برخی اقوام به امام حسین(ع)
: فرزندان جعده که او هم فرزند امهانی و در حقیقت نوادههای عمه امام حسین(ع) بودند، از امام خواستند که به کوفه بروند البته این مسئله در دوره معاویه رخ داد و در جریان نهضت حسینی هم برخی از آنها یعنی فراس بن جعده به مکه آمده بود. برادر او نامهای برای امام حسین(ع) نوشت و یادآوری کرده بود اوضاع کوفه دگرگون شده است و امکان موفقیت حضرت کم است. فراس در بین راه البته با اجازه از امام اردوگاه ایشان را ترک کردند و این جزء ریزشهای کربلا بود و بعد از این واقعه ارتباطی بین اهل بیت(ع) و این خاندان نمیبینیم با اینکه پدرشان یعنی جعده از کارگزاران امام علی(ع) بود کما اینکه عبیدالله حر جعفی هم حاضر نشد امام را یاری کند.
: بنابراین در این واقعه، حوادث متعدد رخ داده است که برخی مشهور و برخی هم غیرمشهور است. البته اشاره کنم که از بین بنیهاشم خاندان عقیل بعد از خاندان امیرالمؤمنین(ع) بیشترین جمع شهدای کربلا را دارند که جای توجه است و برخی از شهدا هم موالی یا غلامان هستند که ۱۰ تن شهید هم از موالی در کربلا شهید شدند و این موالی هم از فارس و هم از آفریقا بودهاند. بنابراین از ملیتهای مختلف در صحنه کربلا بودند.
: بیشترین جمعیت یاران آن حضرت از مردم کوفه بود بنابراین انتخاب این شهر برای مرکز قیام غیر از بحث ارسال نامه، کاری پسندیده و منطقی بوده است ولی عبیدالله بن زیاد به سرعت تلاش کرد و با فریبی که داد اجازه نداد تا قیام امام به سرانجام برسد.
زکات واجب مالی است و واجبات الهی بر مستحبات مقدم هستند.
اهانت به ساحت قرآن کریم، محدود به دنیای معاصر نیست، بلکه قرنهاست معاندان تلاشهای کورکورانه خود را معطوف به هجمه و اهانت به قرآن کردهاند.
مسلمانان رمز قرآن را از زندگی و قیام امام حسین (ع) آموختهاند زیرا اباعبدالله الحسین (ع) در راه قرآن و برای حفظ و حراست از این کتاب آسمانی به شهادت رسید.
لطفیان سرگزی با اشاره اهمیت دستگاه امام حسین(ع)، یکی از برکات آن را قدرت متحول کنندگی آن دانست.
در تبیین واقعه عاشورا، ماجراهای مکه بسیار مهم است و فهم آن در درک وقایع بعدی و چرایی حرکت سیدالشهدا(ع) تأثیر فراوانی دارد.
لطفیان سرگزی با بیان اینکه دانشگاهها باید مدلهای اخلاقی مناسب را در اختیار نهادهای مجری قرار دهند که این کار انجام نشده است، گفت: اقدامات تکراری، نظری و موازیکاری از جمله آسیبها است و کمتر به سمت برنامههای کاربردی جلو رفتهایم و طبق سلیقه عمل میشود.
اگر میخواهید از حکمت الهی برخوردار باشید به امام حسین(ع) متوسل شوید. یکی از اسمای خداوند، حکیم است؛ خداوند حکمتش در همه جا روشن و واضح است. اگر خواستید خیر کثیر به شما برسد، به سیدالشهدا(ع) متوسل شوید.
علامه شهید آیت الله ملا علی لطفیان سرگزی نماینده دفتر آیت الله میلانی و مدیرجلسه قرآن محبان عترت بود...
ما را در سایت علامه شهید آیت الله ملا علی لطفیان سرگزی نماینده دفتر آیت الله میلانی و مدیرجلسه قرآن محبان عترت بود دنبال می کنید
برچسب : نویسنده : lotfian4 بازدید : 39 تاريخ : يکشنبه 8 مرداد 1402 ساعت: 15:27